Detská organizácia FÉNIX, o.z. (ďalej len DO FÉNIX) je nezisková organizácia a člen Aliancie inovátorov vo vzdelávaní, ktorá sa už viac ako 30 rokov venuje práci s deťmi a mládežou po celom Slovensku. Organizuje zážitkové tábory, výmenné pobyty Erasmus+, vzdelávacie kurzy pre budúcich lídrov a rôzne aktivity zamerané na rozvoj neformálneho vzdelávania. V posledných rokoch sa intenzívne venuje aj budovaniu identity a strategickému smerovaniu organizácie.
V rámci podpory Eduvalue získal DO FÉNIX možnosť mentoringu od skúseného experta – mentorkou pre ich tím sa stala Alžbeta Krištofíková. Táto spolupráca im pomohla pozrieť sa na fungovanie organizácie novými očami a jasnejšie si zadefinovať budúce ciele.
V nasledujúcom rozhovore predsedníčka DO FÉNIX Nikola Synak približuje, čo ju motivovalo zapojiť sa do mentoringu, na akú výzvu sa s mentorkou zamerali a aké skúsenosti a výsledky im spolupráca priniesla. Zároveň odkazuje aj iným neziskovkám, prečo sa podľa nej oplatí takúto podporu vyskúšať.
Čo bolo pre vás motiváciou zapojiť sa do mentoringu s Alžbetou Krištofíkovou? V akej fáze vás mentoring zasiahol?
Našou primárnou motiváciou je posúvať vpred DO FÉNIX. Chceme adekvátne reagovať na potreby dnešných detí a mladých ľudí, či už prostredníctvom našich projektov alebo aj po osobnej ľudskej stránke. Zároveň v tomto roku aktívne pripravujeme nový Strategický plán organizácie na nasledujúce obdobie.
Toto sú dôvody, prečo sme začali hľadať osobu, ktorá by nám pomohla získať nový pohľad na fungovanie našej organizácie a previedla nás SWOT analýzou, ktorá by nám následne pomohla nastaviť ciele a jednotlivé kroky v rámci pripravovaného Strategického plánu.
Niekde v tomto procese sme od Eduvalue dostali odporúčanie na Betku Krištofíkovú. Po veľmi príjemnej prvej komunikácii cez email prišla k nám na Ústredie DO FÉNIX, aby sme sa mohli zoznámiť a porozprávať sa o našich predstavách a nastavení pomoci z jej strany pre našu organizáciu.
Na akú tému alebo výzvu ste sa počas mentoringu zamerali?
Počas SWOT analýzy sa objavovalo niekoľko silných tém, ktoré sa stanú na najbližšie obdobie našimi výzvami. Jednou z nich je marketing, ktorý zahŕňa mnoho okruhov. V DO FÉNIX realizujeme množstvo aktivít a projektov zameraných na neformálne vzdelávanie a zážitkové učenie, ale chceli by sme naše hodnoty, činnosť a prácu komunikovať viac smerom k verejnosti a partnerom.
Ako prebiehali jednotlivé stretnutia – čo vám priniesli?
Aktuálne máme za sebou 3 stretnutia s Betkou – prvé bolo úvodné a ďalšie 2 boli veľmi intenzívne, zamerané na SWOT analýzu nášho pracovného tímu a smerovania organizácie. Tieto stretnutia boli veľmi konštruktívne a obohacujúce. Betka má veľmi profesionálny prístup a zároveň je veľmi otvorená a priateľská. Po týchto troch stretnutiach máme pocit, akoby bola našou dobrovoľníčkou minimálne pár mesiacov. Betka dokázala klásť otázky, ktoré nás donútili pozrieť sa na veci z inej perspektívy. To nám pomohlo jasne si zadefinovať nové ciele pre DO FÉNIX.
Čo vám v spolupráci s mentorkou najviac pomohlo alebo zarezonovalo?
Betka má mnoho skúseností z pracovného prostredia a počas mentoringu z nich vie veľmi dobre čerpať a priviesť vás tak k porozumeniu situácie alebo lepšiemu definovaniu problému/cieľa. Najviac v nás asi zarezonovalo, že aj malé zmeny môžu priniesť veľký dopad – či už ide o posilnenie hodnôt, budovanie identity alebo len spôsob zmeny komunikácie s našimi dobrovoľníkmi.
Podarilo sa vám niečo konkrétne posunúť alebo zmeniť vďaka mentoringu?
Áno, podarilo sa nám lepšie navnímať silné stránky DO FÉNIX a to, čo môžeme deťom, mladým ľuďom, rodičom, ale aj spoločnosti ponúknuť.
Máte niečo, na čo ste teraz obzvlášť hrdí?
Sme hrdí na to, že aj napriek náročným podmienkam dokážeme prinášať pozitívne zmeny v životoch detí a mladých ľudí. A tiež na to, že ako tím držíme spolu a neustále sa posúvame vpred.
Na čom aktuálne vo Fénixe pracujete?
Ako som už spomenula vyššie, tento rok sa zameriavame na vypracovanie nového Strategického plánu. Zároveň sa blíži leto, čo znamená, že sme v plnom nasadení a pripravujeme sa na naše letné podujatia a aktivity. Ide napríklad o akreditované vzdelávanie Mladý vedúci či príprava mládežníckej výmeny Erasmus+. Plánujeme tiež program na tradičné Celoslovenské stretnutie fénixákov, čo býva naša najväčšia akcia roka.
Kam sa za posledné mesiace posunula vaša organizácia?
Myslím, že najväčšia časť práce nás ešte len čaká. Naše podujatia a aktivity budú vrcholiť počas nasledujúcich mesiacov júl – november. To znamená, že za sebou máme intenzívnu prípravu aktivít a programu. Teraz nastal čas pre ich realizáciu a následné vyhodnotenie.
Čo by ste odkázali iným neziskovkám, ktoré zvažujú mentoring?
Neváhajte – mentoring je skvelá príležitosť získať nadhľad, podporu a nové nápady. Aj keď máte pocit, že „nemáte čas“, práve vtedy to stojí za to. Je to investícia, ktorá sa mnohonásobne vráti.
Na záver možno povedať, že mentoring medzi Alžbetou Krištofíkovou a DO FÉNIX je ukážkovým príkladom toho, ako môže spolupráca neziskovej organizácie s expertom z firemného prostredia priniesť inovácie a posun vpred. Práve takto sa Eduvalue a Aliancia inovátorov vo vzdelávaní snaží prepájať neziskovky s odborníkmi z biznisu a podporovať ich v ďalšom rozvoji. Držíme palce, DO FÉNIX!