Ako vytvoriť komunity, ktoré majú zmysel? Ako ich aktivovať, udržať a prepojiť s víziou organizácie? Odpovede na tieto otázky sme spolu s viac ako 40 účastníkmi z celého Slovenska hľadali na podujatí EduValue – O budovaní komunít, ktoré sa uskutočnilo 9. apríla 2025 v priestoroch Orange Digital Center v Bratislave.
Podujatie bolo určené komunitným manažérom a lídrom z neziskových organizácií v oblasti vzdelávania. Cieľom bolo otvoriť priestor pre zdieľanie a vzájomnú inšpiráciu medzi ľuďmi, ktorí veria, že vzťahy a komunity sú základom trvácnej zmeny.
Čo robí komunity funkčnými a prečo ich vôbec budovať?
Viktória Beličáková otvorila program hlbokým vhľadom do toho, ako komunity fungujú – a nefungujú. Hovorila o vrstvení komunít, ich životnom cykle a potrebách členov, ktoré sa v čase menia. Pripomenula, že komunita nie je len skupina ľudí, ale vedome vytváraný priestor s jasným zámerom, hodnotami a štruktúrou.
Vo svojej prezentácii zároveň zhrnula, prečo má komunita zásadný význam pre organizácie: umožňuje väčší spoločenský vplyv, poskytuje stabilitu aj v náročných obdobiach, vytvára sieť expertov a dobrovoľníkov a posilňuje dôveryhodnosť organizácie. Komunita nie je doplnok k projektu. Je to to, čo mu dáva život aj vtedy, keď príde kríza.
Príklady z praxe: Komunity, ktoré vznikli zdola
Praktické skúsenosti priniesli viacerí hostia z rôznych kútov Slovenska aj rôznych typov projektov.
Ivan Ježík zo združenia Voices hovoril o budovaní dôvery cez dlhodobé vzťahy a spoločné zážitky. Za 10 rokov zorganizovali vyše 400 podujatí na podporu komunít. Ukázal, ako aj kultúrne a komunitné aktivity môžu vytvoriť silné väzby medzi ľuďmi.
Patrícia Hatiarová predstavila projekt Sa zobuď!, ktorý vznikol z iniciatívy banskobystrických študentov a študentiek prekladu a tlmočenia. Ich komunita vznikla z potreby aktivizovania mladých ľudí. Dnes má reálny dopad na študentskú prax, profesijné príležitosti aj medziľudské vzťahy.
Matej Guman z Bezcyklenia priniesol pohľad z podnikateľského prostredia, ktorý prekvapivo silno rezonoval s neziskovým sektorom. Bezcyklenia prepája podnikateľov z rôznych oblastí – od e-commerce po IT – a vytvára priestor, kde si navzájom pomáhajú rásť cez zdieľanie skúseností, mastermindy a neformálne stretnutia.
Svet biznisu a neziskoviek v skutočnosti čelia veľmi podobným výzvam: ako udržať angažovanosť, ako budovať dôveru, ako vytvárať hodnotu pre komunitu. Princípy budovania komunít sú univerzálne, či už ide o podnikateľov, alebo pracovníkov v oblasti vzdelávania.
Ako aktivovať komunity, aj keď nemáte veľký tím
Zaujímavý praktický rozmer priniesol Juraj Zamborský z Donio.sk. Vo svojom “rýchlokurze crowdfundingu” ukázal, že úspešné kampane sú najmä o aktivovaní vzťahov. Zdôraznil dôležitosť jasného zámeru, timingu, poznania cieľovej skupiny a schopnosti rozprávať uveriteľný príbeh. Účastníci si odniesli konkrétne tipy na plánovanie a realizáciu vlastných kampaní s komunitným rozmerom. Téma účastníkmi veľmi zarezonovala a s Jurajom budeme spolupracovať v budúcnosti (máte sa na čo tešiť!).
Psychológia v pozadí komunít
Záverečné vystúpenie Filipa Uhroviča z LEAF-u prinieslo psychologický rozmer témy. Ukázal, ako sa potreby jednotlivcov menia počas rôznych životných fáz a ako komunity dokážu ponúknuť bezpečný priestor pre rast, hľadanie identity či zmysluplné vzťahy. Ak komunita dokáže vnímať a napĺňať to, čo ľudia v rôznych fázach života potrebujú, stáva sa pre nich nielen zázemím, ale aj silným nástrojom rozvoja a zmysluplného prepojenia.
Vzťahy ako základ zmeny
Podujatie ukázalo, že budovanie komunity je viac než „aktivita navyše“. Ide o základnú stratégiu, ak chceme robiť veci dlhodobo, udržateľne a s dopadom. Účastníci si odniesli nové kontakty, inšpiráciu a možno aj novú vieru, že to ide – ak na to nie sme sami.
Veľká vďaka patrí Orange Digital Center za vytvorenie priestoru, kde sa mohli stretnúť ľudia, ktorých spája záujem o lepšie vzdelávanie a kvalitnejšie medziľudské väzby.
A čo ďalej?
Zakladáme Alianciu inovátorov vo vzdelávaní, kde prepájame všetky zaujímavé edu projekty, ktoré sa snažia o reformu zdola – dnes takmer 80 organizácií, s ktorými spolupracujeme (neziskovky, inovatívne školy a EdTech startupy pokrývajúce celé Slovensko), perspektívne až 150-200 subjektov.
Tešia nás skvelé reakcie od inovátorov aj od donorov z oblasti vzdelávania, ale najviac nás teší zhoda na potrebe spájania v rámci inovačného ekosystému – na prepájanie, zdieľanie know how, podporu, meranie dopadu, zvyšovanie povedomia ale aj sebavedomia týchto skvelých ľudí vo vzdelávaní, ktorí už dnes majú pozoruhodný impact.
Related Posts
Nothing found.